Printudgave

  

 

GRUNDEJERFORENINGEN KLINT

 

AF 1. JUNI 1972 

 

Vedtægter

Revideret d. 26.04.2008 


 

Generelt:

§1 Navn og hjemsted

 

Foreningens navn er "Grundejerforeningen Klint af 1/6-1972". Hjemsted er Odsherred Kom­mune (Holbæk retskreds).

 

§2 Formål

 

Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser. Ifølge tinglyst deklaration er foreningen ansvarlig for alle fælles anlæg og disses vedligeholdelse (veje og stier, grøft, for­strand og andre fælles arealer m.v.). Foreningen er (ved sin bestyrelse) påtaleberettiget i hen­hold til deklarationen.

 

§3 Medlemskab

 

Medlemmer af foreningen er – ifølge tinglyst deklaration – ejerne af parceller, udstykket fra matr.nr. 5a, Klint by, Højby sogn.

 

Når en parcel overdrages, udtræder sælger af foreningen, og køber indtræder i hans sted. Sælger skal give foreningen meddelelse om overdragelsen senest 4 uger efter aftalens ind­gåelse. Udtrædende medlemmer har ikke krav på refusion af kontingent eller andel i for­eningens formue. Indtrædende medlemmer overtager forpligtelsen for eventuelle parcellen på­­hvilende restancer overfor foreningen, og får anpartsvis ret til foreningens formue. Indtræ­den­de med­lem­mer erlægger et indskud, undtagen hvis erhvervelsen er sket ved arv.

 

Organer:

 

§4 Generalforsamling: Generelt

 

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

 

Indkaldelse foretages af bestyrelsen ved brev til hvert medlem, med mindst 4 ugers varsel. Indkaldelsen skal bl.a. indeholde dagsorden for generalforsamlingen.

 

Generalforsamlingen kan kun behandle emner, der er optaget på dagsordenen. Der kan kun træf­fes beslutning om forslag, som udtrykkeligt er formuleret i indkaldelsen, og æn­drings­for­slag som fremsættes på generalforsamlingen. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der væl­ges af forsamlingen. Dirigenten må ikke være bestyrelsesmedlem eller revisor i fore­nin­gen. Alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandling (herunder afstemningerne) af­gøres af dirigenten.

 

§5 Generalforsamling: Afstemninger

 

På generalforsamlinger har hver parcel én stemme. Stemmeberettigelse forudsætter dog, at man ikke er i restance overfor foreningen.

 

Medlemmerne skal kunne legitimere sig, hvis bestyrelsen kræver det. Et medlem kan repræ­sen­tere andre medlemmer, når der foreligger skriftlig fuldmagt (bilagt kvittering for sidst for­faldne kontingent).

 

Der stemmes i almindelighed ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning kan forlanges af diri­gen­ten, bestyrelsen eller et flertal i forsamlingen.

 

Beslutninger træffes i almindelighed ved simpelt flertal.

 

Kvalificeret flertal kræves ved beslutninger om vedtægtsændringer, anvendelsen af fælles anlæg, kontingentforhøjelse for indeværende regnskabsår, ekstra indskud fra medlemmerne samt låne­optagelse. Ved kvalificeret flertal forstås mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Såfremt ikke mindst halvdelen af parcellerne er repræsenteret, skal beslutningen dog godkendes af en ny gene­ral­for­samling med kvalificeret flertal (uden krav til fremmødet). Den ny general­for­sam­ling skal afhol­des senest 6 uger efter den oprindelige generalforsamling.

 

Enstemmighed kræves ved ændring af vedtægternes §19 (Hæftelse).

 

§6 Ordinær generalforsamling

 

Den ordinære generalforsamling afholdes hver år på en af påskehelligdagene. Den finder sted i Klint (eller Højby Sjælland eller Nykøbing Sjælland). Dagsordenen skal indeholde følgende punk­ter:

 

1.    Valg af dirigent.

2.    Formandens beretning.

3.    Forelæggelse af regnskabet for foregående år.

4.    Fastsættelse af budgetter for indeværende og følgende regnskabsår (herunder kontin­gent, samt godtgørelse og honorar til bestyrelsesmedlemmer).     

5.    Forslag fra bestyrelsen.

6.    Forslag fra medlemmerne.

7.    Valg af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.

8.    Valg af 2 revisorer og 1 suppleant.

9.    Eventuelt.

 

Forslag fra medlemmerne (pkt. 6) og øvrige emner, der ønskes behandlet (pkt. 9), skal formu­leres skriftligt og være bestyrelsen i hænde senest 6 uger før skærtorsdag.

 

Sammen med indkaldelsen udsendes dagsorden (med specifikation af pkt. 5, 6 og 9), forman­dens beretning, revideret regnskab, udkast til budgetter, samt forslag fra bestyrelsen og med­lemmerne.

 

§7 Ekstraordinær generalforsamling

 

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen eller mindst 1/3 af parcellerne ønsker det. I sidstnævnte tilfælde skal dagsorden skriftligt meddeles bestyrelse med de indkaldende med­lemmers underskrifter. Kun stemmeberettigede medlemmer kan indkalde til generalforsamling. Besty­relsen skal udsende indkaldelsen senest 2 uger efter modtagelsen af dagsordenen. På gene­ral­forsamlingen kan bestyrelsen afvise dagsordenen, såfremt ikke mindst 2/3 af de indkaldende parcelejere er repræsenteret.

 

§8 Bestyrelse

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for en toårig periode, 2 det ene år og 3 det følgen­de, hvert år vælges 2 suppleanter. Genvalg kan finde sted. Hvis antallet af besty­rel­ses­medlemmer ved afgang i periodens løb bliver mindre end 3 (efter at suppleanterne er tiltrådt), indkaldes en ekstraordinær generalforsamling til valg af ny bestyrelse og nye suppleanter.

 

Bestyrelsen konstituerer sig med formand, kasserer og sekretær. Bestyrelsen fastsætter bestem­melser for de enkelte bestyrelsesmedlemmers opgaver.

 

Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden, såfremt blot eet bestyrelsesmedlem ønsker det, og med mindst 2 ugers varsel. Møder kan dog indkaldes med kortere varsel, såfremt samtlige bestyrel­ses­med­lemmer accepterer det i hvert tilfælde.

 

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst formanden plus 2 medlemmer er til stede. Beslut­ninger træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslags­given­de.

 

Såfremt et bestyrelsesmedlem udebliver fra 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, kan ethvert af de øvrige medlemmer kræve, at vedkommende udtræder af bestyrelsen.

 

Foreningen tegnes af formanden i forening med et andet bestyrelsesmedlem i alle anliggender i henhold til vedtægterne og generalforsamlingsbeslutninger.

 

Bestyrelsens medlemmer modtager en godtgørelse for udokumenterede udgifter. Herudover er medlemmerne kun berettiget til at få dækket dokumenterede udgifter, som er indeholdt i bud­gettet for det pågældende regnskabsår.

 

Kassereren oppebærer et honorar.

 

Godtgørelse og honorar udbetales bagud for hver valgperiode. (Sidder et bestyrelsesmedlem kun i en del af valgperioden, betales den tilsvarende del af godtgørelsen og honoraret). Godt­gørelse og honorar fastsættes på den ordinære generalforsamling for den følgende valg­perio­de.

 

§9 Revisorer

 

Foreningen har 2 revisorer. De vælges på den ordinære generalforsamling for perioden indtil næste ordinære generalforsamling. Samtidig vælges 1 suppleant. Genvalg kan finde sted. Hvis antal­let af revisorer ved afgang i periodens løb bliver mindre end 2 (efter at suppleanten er tiltrådt), supplerer revisorerne sig selv.

 

Revisorerne gennemgår foreningens årsregnskab og kontrollerer, at det er i overensstemmelse med de tilstedeværende bilag, samt at de likvide beholdninger (og eventuelle materielle akti­ver) er til stede. Revisionsbemærkning skal påføres originalen af årsregnskabet.

 

Revisorerne kan når som helst uanmeldt foretage gennemgang af bogføringen (med oven­nævn­te kontroller).

 

Økonomi:

 

§10 Budget

 

Bestyrelsen forelægger udkast til driftsbudgetter for indeværende og følgende regnskabsår til godkendelse på den ordinære generalforsamling. Budgettet for indeværende år er en revision af det budget, som blev godkendt året før.

 

Bestyrelsen må kun afholde udgifter indenfor rammerne af budgettet for det pågældende regn­skabsår. Overskridelse af udgiftsposter i budgettet skal godkendes af en generalforsamling.

 

Budgettet skal indeholde en post til uforudsete udgifter (som reserve for bestyrelsen). Denne post kan også bruges til at dække overskridelser af de øvrige udgiftsposter.

 

§11 Regnskab

 

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

 

Regnskabet består af driftsregnskab og status. Det skal forsynes med noter i en sådan udstræk­ning, at det kan læses uden yderligere forklaring. Driftsregnskabet skal indeholde de samme pos­ter som budgettet (eventuelt yderligere specificeret).

 

Bestyrelsen forelægger regnskabet for revisorerne senest den 31. januar i det følgende år. Revisorerne skal afgive revisionsbemærkning senest 2 uger efter forelæggelsen.

 

Bestyrelsen forelægger det reviderede regnskab til godkendelse på den ordinære general­forsam­ling.

 

§12 Kontingent og indskud

 

Det årlige kontingent pr. parcel fastsættes af den ordinære generalforsamling for det følgende regn­skabsår. Det forfalder den 31. januar i det pågældende regnskabsår.

 

Indskud fra indtrædende medlemmer (jf. §3) er 50% af kontingentet. Det forfalder 4 uger efter ejen­dommens overtagelse. (Ved kontingentet forstås her det pr. overtagelsesdatoen fastsatte kon­tingent for indeværende regnskabsår).

 

§13 Restancer

 

Alle betalinger fra medlemmerne til foreningen skal opkræves af bestyrelsen via konto i penge­institut.

 

Såfremt en betaling ikke er indgået senest 4 uger efter opkrævningens afsendelse (dog tidligst 1 uge efter forfaldsdatoen), rykker bestyrelsen skriftligt for betalingen. For denne rykning betaler restanten et administrationsgebyr på 10% af kontingentet. Såfremt betalingen ikke er indgået senest 2 uger efter rykkerens afsendelse, betaler restanten yderligere et administra­tionstillæg på 50% af kontingentet. Beløbet inkl. administrationstillæg kan herefter inddrives ad retslig vej, og alle hermed forbundne omkostninger betales af restanten. (Ved kontingentet forstås her det pr. overtagelsesdatoen fastsatte kontingent for indeværende regnskabsår).

 

§14 Bogføring m.v.

 

Ind- og udbetalinger foretages til og fra konto i pengeinstitut. Som bogføringsjournal benyt­tes udskrifter fra pengeinstituttet, idet der for hver bevægelse på kontoen tilføjes en hen­visning til det pågældende bilag. Bilagene sorteres i overensstemmelse med posterne i budget­tet (even­tuelt yderligere specificeret).

 

Foreningen har ingen kasse. Bestyrelsesmedlemmernes udlæg refunderes fra konto i penge­institut. Der kan eventuelt udbetales forskud til kontante udlæg, hvis det godkendes skriftligt af formanden og kassereren i forening.

 

Kassereren tildeles prokura til at disponere over foreningens konti.

 

Alt bogføringsmateriale skal opbevares i 5 år.

 

Administration:

 

§15 Medlemsfortegnelse

 

Bestyrelsen sørger for at der føres en fortegnelse over medlemmerne. Fortegnelsen indeholder parcelnummer, navn, hovedadresse, evt. telefonnumre, elektroniske postadresser og lignende, samt parceladresse og matrikelnummer.

 

Medlemmerne skal melde adresseforandring til foreningen senest 4 uger efter flytningen.

 

§16 Indkaldelser og referater

 

Bestyrelsen sørger for at udarbejdes referat af alle generalforsamlinger. Heraf skal de trufne beslut­ninger fremgå. Referaterne skal underskrives af formanden, sekretæren og dirigenten.

 

Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder. Heraf skal de trufne beslutninger klart frem­gå. Referaterne skal underskrives af de bestyrelsesmedlemmer, der var til stede. Der sendes et eksem­plar til samtlige bestyrelsesmedlemmer.

 

Alle indkaldelser og referater skal opbevares i 5 år.

 

Praktiske forhold:

 

§17 Vedligeholdelse

Bestyrelsen sørger for vedligeholdelse af de fælles anlæg (veje og stier, grøft, forstrand og andre fællesarealer m.v.). Det påhviler dog medlemmerne at vedligeholde rabatten udfor egen parcel. Hvis et medlem forårsager skade på de fælles anlæg – enten personlig eller ved tredje­mand – behandles sagen på samme måde som en overtrædelse af vedtægterne (jf. §20).

 

Medlemmerne er forpligtet til at vedligeholde den ubebyggede del af parcellen i tilstrækkelig grad. Det er bestyrelsens skøn, der er afgørende for, om dette er tilfældet.

 

Specielt gælder, at nælder og tidsler skal være fjernet fra parcellerne hvert år inden den 24. juni (Sct. Hans). Bestyrelsen sender en skriftlig påmindelse herom til hvert medlem senest 4 uger før. Herudover følges reglerne i §20 (idet den der nævnte skriftlige påtale er erstattet af den skriftlige påmindelse).

 

§18 Ordensregler

 

På vejene indenfor grundejerforeningens område må der højst køres med en hastighed på 30 km/time. Parkering må kun finde sted på parcellerne.

 

Haveaffald må afbrændes efter brandvæsenets regler for området. Alt andet affald må ikke brændes udendørs.

 

Motordrevne redskaber må kun benyttes på hverdage mandag – fredag kl. 9 – 20 og på lør­dage samt søn- og helligdage kl. 10 – 12 og kl. 15 – 17.

 

Diverse jura:

 

§19 Hæftelse

 

Foreningens medlemmer hæfter i forhold til tredjemand ikke solidarisk for foreningens for­plig­tel­ser. I forhold til foreningen hæfter medlemmerne med lige store andele pr. parcel.

 

§20 Overtrædelser

 

Overtræder et medlem vedtægterne, kan bestyrelsen skriftligt påtale dette overfor medlemmet og sam­tidig forlange, at forholdet bliver bragt i orden indenfor 4 uger. Sker dette ikke, er bestyrelsen berettiget til at bringe forholdet i orden for medlemmets regning og risiko.

 

Medlemmet skal herefter – udover de faktiske udgifter – betale et administrationstillæg på 50% af kontingentet. Såfremt det drejer sig om en overtrædelse, der ikke kan bringes i orden af bestyrelsen (f.eks. over­trædelse af en ordensregel), kan bestyrelsen i gentagelsestilfælde umiddelbart pålægge medlem­met en bod og samtidig forlange, at medlemmet bringer forhol­det i orden omgående. Sker dette ikke kan der 1 uge  efter – for tredje og sidste gang – på­lægges en bod. Den enkelte bod er 50% af kontingentet.

 

I øvrigt er bestyrelsen i alle tilfælde berettiget til – efter udløbet af de 4 uger hhv. efter tredje bod – at foretage retsskridt overfor medlemmet.

 

Overholder et medlem ikke anmeldelsesfristen for overdragelse (jf. § 3) eller adresse­for­an­dring (jf. § 15), betaler han et administrationstillæg på 10% af kontingentet. Vedrørende restancer gælder reglerne i § 13. (Ved kontingentet forstås her det pr. overtrædelsesdatoen fastsatte kontingent for indeværende regnskabsår).

 

§21 Tvist

 

De af generalforsamlingen trufne beslutninger er bindende for medlemmerne, indtil de eventuelt ændres af en ny generalforsamling. Tilsvarende gælder for beslutninger, truffet af bestyrelsen i hen­hold til vedtægterne. Dog kan sådanne beslutninger indbringes for en gene­ralforsamling – men det har ikke opsættende virkning. ("Ikke opsættende virkning" betyder, at medlemmerne i tilfælde af tvist – indtil generalforsamlingsbeslutning hhv. rets­afgø­relse fore­lig­ger – skal opfylde de på­lagte forpligtelser, og at bestyrelsen kan tage retsskridt til forplig­tel­sernes opfyldelse).

 

Skal der i henhold til ovenstående (efter generalforsamlingsbeslutning eller retsafgørelse) fore­tages refusion overfor et medlem, forrentes beløbet fra den dato, hvor tvisten opstod, til refu­sions­datoen med Nationalbankens diskonto på sidstnævnte tidspunkt.

 

§22 Opløsning

 

Foreningen kan opløses efter forslag fra bestyrelse eller mindst halvdelen af parcellerne. Et sådant forslag skal bl.a. indeholde en bestemmelse om anvendelsen af foreningens formue.

 

Forslaget kan vedtages efter de for vedtægtsændringer gældende regler – men skal godkendes af kommunalbestyrelsen

 

Tilbage til forsiden